Een kijkje achter de schermen:
de werkdag van een Inventflow Service Engineer!

Een kijkje achter de schermen:
de werkdag van een Inventflow Service Engineer!

Even voorstellen: Richard Zwitser

Mijn naam is Richard Zwitser, 49 jaar en kom uit Stadskanaal (Groningen). Mijn vrouw en ik zijn 23 jaar getrouwd en hebben drie kinderen en een hond, Arthos. Naast mijn gezin en werk besteed ik mijn vrije tijd graag aan sporten, muziek en wandelen.

Sinds 1 december 2019 ben ik werkzaam als servicemonteur bij Inventflow. Dagelijks ben ik onderweg naar klanten om daar service in de vorm van pomponderhoud te verrichten. De werkzaamheden bestaan onder andere uit pompinspecties, trillingsmetingen, pomponderhoud, revisies en het oplossen van storingen. Het werk doe ik met veel plezier. Het is afwisselend en ik werk samen met fantastische collega’s in een ongedwongen, informele werksfeer.

Richard, hoe ziet je werkdag eruit?

Hoe ziet mijn werkdag of werkweek eruit? Tja, dat varieert per dag. Iedere locatie en klant is anders, evenals de werkzaamheden. Uiteraard zijn sommige revisie- en onderhoudswerkzaamheden weliswaar gelijk aan elkaar, maar omdat we een erg breed scala aan merken en typen pompen onderhouden is de variatie enorm! 

Mijn werkopdrachten ontvang ik op mijn tablet en vanaf mijn huis vertrek ik dan in mijn servicebus naar de klant(en) in heel Nederland. Deze bus is volledig ingericht met gereedschap en hulpmiddelen en voorzien van alle gemakken.

In de werkplaats of op locatie

Sommige werkdagen bestaan uit het werken in de werkplaats in Almelo. Hier worden pompen in opdracht van de klant gedemonteerd en vervolgens geïnspecteerd. De klant krijgt hier een uitgebreid rapport van en beoordeelt of hij kiest voor reparatie, revisie of vervanging. Als de klant goedkeuring heeft gegeven naar aanleiding van de offerte, wordt de pomp weer samengesteld met nieuwe benodigde onderdelen. Voordat de pomp onze werkplaats verlaat wordt de pomp getest en gecontroleerd aan de testinstallatie op werking en lekkages.

Onderhoud en revisie op locatie gebeurt in opdracht van de klant. Dit gebeurt op de plek waar de pomp staat of bij de klant in de werkplaats. Soms kiest een klant ervoor om een pomp of meerdere pompen door ons te laten uitbouwen, om ze vervolgens mee te nemen voor revisie naar de werkplaats.

Een diversiteit aan werkzaamheden

De werkzaamheden zijn heel verschillend. De ene keer is het een inspectie van één of meerdere pompen bij de klant. De andere keer is het een totale revisie van een pomp en motor. Als een revisie niet rendabel is wordt de pomp vervangen.

Het reviseren van pompen

Een (totale) revisie op locatie wordt vooraf beoordeelt door de werkvoorbereider, waarna vervolgens de benodigde onderdelen voor deze pomp (en) en motor(en) worden besteld. Eenmaal aangemeld bij de klant en op de werkplek, worden de gereedschappen uitgeladen. Is er ook een akkoord op de werkvergunning, dan kunnen de werkzaamheden beginnen.

Zodra de pomp en motor gereviseerd en teruggeplaatst zijn, wordt de gehele set eerst uitgelijnd. Voordat we bij de klant vertrekken wordt indien mogelijk, de pomp en motor eerst getest, alvorens we de pomp vrijgeven voor in bedrijf name.

Het vervangen van een hydrofoorset

Soms is het niet rendabel om één of meerdere pompen te reviseren. Een voorbeeld hiervan is de onderstaande hydrofoorset welke we vervangen hebben (drukverhoging). De nieuwe hydrofoorset is voorzien van frequentiegeregelde motoren, welke veel minder energie verbruikt en dus rendabeler is.

De uitdaging bij het vervangen van de hydrofoorset was, dat de oude set in een kelder stond, met een geringe toegang middels een ladder. De oude set moest gedemonteerd worden en in delen uit de kelder getakeld worden. De nieuwe set moest in delen weer opgebouwd worden en het leidingwerk werd daarna aangepast aan de nieuwe situatie, omdat de inbouwmaten niet meer overeen kwamen.

Dit alles moest in een tijdsbestek van twee dagen gebeuren. Dan komt het aan op voorbereiding en teamwork met mijn collega`s. Door een goede voorbereiding en er met elkaar de schouders onder te zetten, is deze klus dan ook succesvol afgerond en draait de nieuwe hydrofoorset naar volle tevredenheid.

Laser uitlijning

Wanneer op locatie een pomp of motor is gewisseld, of na een revisie, worden de pomp en motor laser uitgelijnd. Dit zorgt ervoor dat de motor en koppelingshelften zuiver tegenover elkaar staan. Hierdoor staat de motor in lijn met de pomp, waardoor trillingen, onbalans en uiteindelijk schade wordt voorkomen. Het correct uitlijnen van de pomp is cruciaal voor de standtijd van de motor, pomp-as en mechanical seal.

Trillingsmetingen

Ook trillingsmetingen vormen een belangrijk onderdeel van onze service. Zo voeren we periodiek metingen uit, waarmee we een historie opbouwen. Aan de hand van die metingen kunnen we afwijkingen, bijvoorbeeld door defecte lagers, vroegtijdig ontdekken.

Doordat we lagerschade aan kunnen zien komen, kan er preventief onderhoud uitgevoerd worden. Hiermee wordt gevolgschade zoals versleten lagerschilden en ingelopen pomp of motor-assen voorkomen. Uiteindelijk voorkomen we hier ook onbepaalde stilstand mee, wat natuurlijk voor binnen ieder proces van cruciaal belang is.

Werken bij Inventflow

Werken bij Inventflow is werken met veel plezier! Elke dag is anders en creëert nieuwe uitdagingen. Zo is elke iedere dag ook weer leerzaam. Het mooie is dat we als Inventflow een erg brede klantenkring hebben. Een voorbeeld van een paar uiteenlopende vakgebieden waar onze klanten zich in bevinden zijn:

  • Voedingsmiddelenindustrie
  • Bierbrouwerijen
  • Farmaceutische industrie
  • Olie verwerkende industrie
  • Ziekenhuizen
  • Stadsverwarming

Naast het werken met collega`s, komt het ook voor dat we zelfstandig op pad gaan. Dit vraagt van ons als servicemonteurs om zelfstandigheid, verantwoording en creativiteit. Maar zelfstandig op pad en naar de klant(en) wil niet zeggen dat we er alleen voor staan. We kunnen altijd terugvallen op advies en hulp van de voorbereiding en indien nodig back-up van een collega. Binnen Inventflow laten we elkaar niet vallen en staan we voor elkaar klaar. Dat maakt het werken bij en binnen Inventflow UNIEK!

Neem contact op

+31 (0)546 45 80 72

Bereikbaar tussen 08:15 en 17:00

24/7 Bereikbaar voor calamiteiten

Adres Twentepoort Oost 25, 7609RG Almelo

Email Info@inventflow.nl

nl_NLNL
Scroll naar top