Klantverhaal Refresco Sittard:
op naar 1 miljard blikken per jaar

KLANTVERHAAL Refresco Sittard:
op naar 1 miljard blikken per jaar

Op naar 1 miljard blikken per jaar

Refresco Group is Europa’s grootste producent van frisdranken en vruchtensappen voor nationale en internationale A-merken en werkt al bijna tien jaar nauw samen met Inventflow. Op een industrieterrein in Sittard valt het imposante gebouw van één van de vestigingen van Refresco meteen op.

Roger Kremer is Purchase Officer voor de Refresco vestigingen in de Benelux; een functie die grote verantwoordelijkheid met zich meebrengt voor omvangrijke processen. Naar verwachting behalen ze in Sittard dit jaar het magische aantal geproduceerde blikken in één jaar, namelijk 1 miljard (!). “Een prachtige prestatie”, geeft Kremer aan. “Daarnaast is onze ambitie om te allen tijde een kwalitatief hoogwaardig product tegen de beste prijs te leveren. Om dit te bereiken, investeren we continu in de nieuwste technologieën en faciliteiten.”

Kremer vertelt dat er 6 productielijnen zijn in Sittard en de siroopkamer, het hart van het bedrijf, waar alle dranken gemixt worden. ‘’Hier worden siropen aangemaakt volgens recept, dan gaat het naar de mixer, waar er water bij komt. Vervolgens naar de vuller, sluiter en de verpakker en dan is het eigenlijk al klaar.” De twee nieuwste lijnen zijn complete Krones lijnen, volgens Kremer de mooiste techniek die er is.
——————
Krones AG is een Duits concern dat machines en systemen maakt voor het productie-, afvul- en verpakkingsproces van dranken en andere vloeibare producten.

De processen en volumes binnen Refresco blijven continu groeien, mede door nieuwe markten aan te boren. Zo vertelt Kremer dat Refresco vroegtijdig nieuwe ontwikkelingen signaleert, oppakt en vertaalt naar lokale markten. ‘’We produceren nu een nieuwe drank uit Amerika, bestaande uit de combinatie van bruiswater, natuurlijk fruitsmaken en alcohol. Het aantal melkproducten stijgt daarnaast fors, waaronder bijvoorbeeld koffiedrankjes”.

Refresco Sittard beschikt dan ook over de techniek om melkproducten op ultrahoge temperatuur (100 C+) te pasteuriseren, wat uniek is voor een frisdrankenproducent. In de gehele fabriek worden honderden verschillende producten geproduceerd, waaronder geconcentreerd bier: een nieuw product wat sinds kort geproduceerd wordt. Om aan de zeer diverse eisen van het brede scala aan producten te voldoen, worden de processen continu aangepast en geoptimaliseerd.

Een langdurige en waardevolle samenwerking

We spoelen terug naar het begin van de samenwerking tussen Refresco en Inventflow. Met een glimlach op zijn gezicht vertelt Kremer dat hij altijd al een speciale interesse had in pompen, ook al wist hij niet precies waarom. Vóór de samenwerking met Inventflow verliepen de processen niet altijd voorspoedig. Kremer kan zich dan ook nog goed heugen hoeveel calamiteiten en ‘spoedjes’ er waren. “Bijna iedere week was er wel iets kapot. Was het geen pomp, dan wel iets anders. Dan moest er snel een vervangende pomp komen of hij moest gereviseerd worden”. Na het grote aantal spoedjes en vijf firma’s voor de levering en het onderhoud van pompen verder was het overzicht verloren.

Het werd daardoor als snel duidelijk dat de keuze gemaakt moest worden voor één partij. Kremer ging naar eigen zeggen het gesprek aan met alle partijen om inzicht te krijgen in wat er achter de bedrijven zat. “We kwamen al snel bij Floris (Floris Oonk, Sales Manager bij Inventflow) uit. Inventflow oogde een stuk professioneler. Het was toen al duidelijk dat er niet vanuit een halletje of een garage pompen gerepareerd worden”. 

Ook benoemt Kremer het (Inventflow) Service Center als een belangrijk hulpmiddel en doorslaggevende factor. “Zo kan ik zien welke pompen we allemaal hebben staan, wat we kunnen uitwisselen, wanneer het onderhoud gedaan is… En vooral: welke onderdelen ik nodig heb. Dat was altijd waar ik tegen aan liep: we hebben een onderdeel nodig van de pomp, maar welke seal, welke O-ring; dat was vaak lastig om uit te zoeken. Ik heb hulpmiddelen nodig die het leven wat makkelijker maken. Toen heb ik ervoor gekozen exclusief met Inventflow samen te werken op het gebied van pompen, dan weet ik wie ik kan aanspreken en dan kun je een partnerschap opbouwen.”

Waarom kiest Refresco voor Inventflow?

De keuze is op Inventflow gevallen om diverse redenen, vertelt Kremer. “Het platform (Service Center), dat maakt mijn werk efficiënter. De professionaliteit en kennis op het gebied van pompen was ook erg belangrijk. Daarnaast zijn ze (Inventflow) de officiële partner van Grundfos en Hilge, wat erg belangrijke merken zijn voor ons. Want dat zijn dé pompen die in de voedingsindustrie gebruikt worden. Ik haal niet van alles binnen, ik wil zoveel mogelijk standaardiseren. Het klinkt allemaal heel logisch, maar je moet het wel doen en doorzetten.’’ Het doel voor Kremer was om grote stappen te maken in het onderhoud van onze processen in plaats van het blussen van brandjes. ‘’Om ervoor te zorgen dat de processen geen uren stil stonden, zijn we het onderhoud preventief gaan doen. We zijn daarom volledige opnames gaan maken van alle pompen in de fabriek”.

De transitie naar preventief onderhoud

Kremer : “Downtime kwam veel voor, er was elke week wel weer een spoedje. Zulke zaken worden snel vergeten als het goed gaat, maar denk eens aan hoe het vroeger was. We hebben hier dan ook ongeveer 400 pompen staan, dus we hebben flink moeten investeren om deze problemen tegen te gaan.”

Er werd een nulpunt vastgesteld om van daaruit preventief onderhoud voor alle pompen op te zetten en bijbehorende effecten te meten. Kremer: “Eén keer goed investeren in het onderhoud, de vruchten pluk je de volgende paar maanden al!’’. Sinds de samenwerking met Inventflow is het allemaal een stuk beter te volgen voor Kremer. ‘’Als iemand van Inventflow langskomt, worden alle lijnen geïnventariseerd, komt er een offerte uit en het onderhoud gepleegd. Dat schept duidelijkheid.” Binnen Refresco wordt iedere pomp elk jaar nagekeken, met uitzondering van CIP pompen en hydrofoorsets, welke ieder half jaar worden nagekeken. De processen draaien 24/7 met 5 ploegendiensten, dus de continuïteit moet te alle tijden worden gewaarborgd.

Per project wordt er vastgesteld met welke merken ze willen samenwerken, zo vervolgt Kremer, om op deze manier zoveel mogelijk te standaardiseren. De eerder genoemde spoedjes komen nu nog maar zelden voor, maximaal twee of drie keer per jaar. Er zijn voldoende pompen voorradig, maar ook weer niet teveel, om zo dood kapitaal te voorkomen. Bijkomend voordeel is dat alle pompen en spare parts inzichtelijk zijn in het Service Center van Inventflow.

Procesverbeteringen over de jaren

Over de jaren heeft Refresco grote stappen gemaakt op het gebied van procesoptimalisatie. Zo vormden de ‘suikerpompen’ een bottleneck en een dure kostenpost, terwijl de pompen een cruciaal onderdeel zijn van de processen. “Als de suikerpompen bijvoorbeeld stilstonden ging het koeken, bakken. Als je dan weer opstart, gaat het seal lek. Als de pomp dan lekt, moet je direct ingrijpen, anders loopt de as in en dan wordt het een heel duur grapje”. Er werden vervangende pompen en onderdelen op voorraad gelegd, aangezien de pompen iedere drie maand vervangen moesten worden.

Al snel werd gerealiseerd dat dit geen houdbare en duurzame aanpak was, dus moest er een oplossing komen. Kremer: “Samen (met Inventflow) bedachten we de pompen om te bouwen naar een dubbel seal met om een watersmering en bewaking erop. Volgens de leverancier zou het niet werken, maar we hebben het toch gedaan. De pompen werken nu perfect en er wordt standaard één keer per jaar preventief onderhoud uitgevoerd”.

De meest cruciale pomp binnen de fabriek is ook een suikerpomp, waarvan duidelijk werd dat hij niet meer geproduceerd werd en dat de onderdelen niet meer beschikbaar waren. Hiervoor moest spoedig een oplossing komen, aangezien er 5 of 6 lijnen stil zouden staan als de pomp uitviel. Hiervoor is een Hilge Maxa hygiënische centrifugaalpomp geleverd die tot maar liefst 140m3 suikeroplossing per uur kan verpompen. Onderdelen voor deze pomp liggen te allen tijde op voorraad bij Inventflow. Daarnaast is er door de jaren heen steeds meer gestandaardiseerd in samenwerking met Inventflow. Kremer: “Hierdoor hebben we onze voorraad kunnen beperken en zijn onze voorraadpompen op meerdere plaatsen in de fabriek inzetbaar”.

Een andere unieke aanvulling op het proces waren de door Inventflow opgestelde mobiele schroefspindelpompen met een flexibele slang. Deze pompen zijn ideaal om een product in en uit een IBC tank te verpompen, of als er een storing is. ‘’We kunnen daardoor direct verder en kunnen zowel links als rechtsom pompen. Deze pompen worden dagelijks gebruikt, de hele dag door. Als er iets geregeld moet worden met tempo, zijn de mobiele pompen ideaal”, sluit Kremer af.

Neem contact op

+31 (0)546 45 80 72

Bereikbaar tussen 08:15 en 17:00

24/7 Bereikbaar voor calamiteiten

Adres Twentepoort Oost 25, 7609RG Almelo

Email Info@inventflow.nl

nl_NLNL