Succesverhaal Vrumona & Inventflow: van Crystal Clear tot Pepsi geproduceerd in Bunnik!

Succesverhaal Vrumona & Inventflow: van Crystal Clear tot Pepsi geproduceerd in Bunnik!

Een decenniumlange samenwerking

Al ruim tien jaar is Vrumona een zeer gewaardeerde klant van Inventflow. Hoogste tijd dus om eens een bezoekje te brengen en het te hebben over wat de samenwerking succesvol maakt. Vrumona is één van de grootste producenten van onze favoriete frisdranken en sappen. Vrumona, de naam die in 1953 ontstaan is uit het woord (Vru)chtenli(mona)de, beschikt over een breed portfolio van A-merken waaronder Sourcy, Sisi, Crystal Clear, Royal Club en Climax als eigen merken en Pepsi, 7-Up en Lipton Ice op licentie. 

Vrumona was in Nederland de eerste frisdrankproducent die laagcalorische frisdranken op de markt bracht. Met een streven naar “goed en gezond drinken voor iedereen” en het doel om laagcalorische frisdranken in 2030 de standaard te maken, zijn ze op dit gebied één van de meest vooruitstrevende frisdrankproducenten.

Ruud van der Burg, Maintenance Engineer bij Vrumona, neemt ons mee in het verhaal achter de frisdrankenbottelarij en de samenwerking met Inventflow. Met zijn eerste werkdag op 1 januari 1989 kent Ruud de fabriek als geen ander. “Toen ik hier kwam, produceerden we 1,9 miljoen hectoliter op jaarbasis. Dit is inmiddels uitgegroeid tot 3,5 miljoen hectoliter.”

Ruud vertelt ons over de onderhoudswerkzaamheden welke de unieke processen met zich meebrengen, waar met een aantal grondstoffen de heerlijke drankjes worden gemaakt. “Als maintenance engineer focus je je op onderhoudsplannen en verbetervoorstellen. Bij Vrumona komt daar ook een stukje spare part beheer, beheer van master data, beheer van onderhoudssystemen en management bij kijken. Zo sta je eigenlijk als praatpaal tussen de man op de vloer en de IT.”

Constante optimalisatie van onderhoudsprocessen

Het opstellen van onderhoudsplannen en uitvoeren van preventief onderhoud is niets nieuws voor Vrumona. Zo worden dergelijke plannen al sinds 1995 uitgewerkt in een onderhoudsinformatiesysteem. Door een goede verhouding tussen correctief en preventief onderhoud te hanteren worden ‘spoedjes’ geminimaliseerd en wordt een continu proces gegarandeerd.

De rol van het Inventflow Service Center

“Als verantwoordelijke voor het onderhoudssysteem (SAP) ben ik constant bezig om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de eindgebruiker. Daarom maken we gebruiken van het Inventflow Service Center, welke gekoppeld is aan ons SAP systeem”, vertelt Ruud. 

Het Service Center dient als aanvulling op bestaande onderhoudssystemen zoals SAP. Alle pompen van de klant worden geïnventariseerd door Service Engineers van Inventflow. Vanuit het eigen systeem krijgt de klant toegang tot gedetailleerde pompgegevens, waaronder technische data, documentatie, foto’s, service levels en onderhoudshistorie.

Ruud vertelt enthousiast verder: “Tot op heden zijn wij en de man op vloer blij met de aanvulling. Een belangrijk voordeel is dat het platform ook toegankelijk is via een app. Met een telefoon of tablet scannen we de QR code op de pomp en hebben we direct toegang tot alle data.”

“We hebben inzicht in welke pompen in de fabriek staan, met bijbehorende documentatie zoals databladen. Daarnaast zijn de spare parts van iedere pomp toegevoegd in het systeem, wat ons goed bevalt. Een ander belangrijk voordeel is dat jullie open staan voor veranderingen. Als we feedback geven met betrekking tot het platform, dan wordt daar echt iets mee gedaan”, vervolgt hij.

Standaardisatie en spare part beheer

Zoals veel productiebedrijven streeft Vrumona naar standaardisatie van pompfabricaten waar mogelijk. Bij projecten of modificaties wordt een lijst van gestandaardiseerde merken aangehouden, waarin Grundfos een belangrijke rol speelt. 

Als Grundfos A-partner voorziet Inventflow haar klanten van optimale pompselecties, Grundfos trainingen voor engineers, een uitgebreide voorraad van pompen en spare parts, snelle levertijden en korte responstijden.

Ruud voegt toe: “Wat nu op het vizier staat is om het spare part beheer volledig in kaart te brengen. Welke spare parts moeten wij op voorraad hebben, wat heeft Inventflow klaarliggen; zo kunnen we onze voorraad beperken en bijkomende kosten verlagen.”

Het belang van goede partners

Vrumona werkt al ruim tien jaar nauw samen met Inventflow. Ruud benadrukt het belang van een sterk partnerschap met een pompspecialist: “Pompen hebben toch vaak een andere behandeling nodig dan andere procescomponenten. We zochten daarom naar een partner met de juiste expertise, die ook zo flexibel is om snel te schakelen als het moet. Daarbij is het belangrijk dat je direct samen met een specialist kunt kijken naar problemen en uitdagingen. Met Inventflow als partner zijn we dan ook zeer tevreden!”

Neem contact op

+31 (0)546 45 80 72

Bereikbaar tussen 08:15 en 17:00

24/7 Bereikbaar voor calamiteiten

Adres Twentepoort Oost 25, 7609RG Almelo

Email Info@inventflow.nl

nl_NLNL