Klantverhaal Bavaria: Kennis is macht

Klantverhaal Bavaria:
Kennis is macht

Een lekker glas bier

Achter een lekker glas bier gaat een hele wereld schuil. Van uitgestrekte graanvelden tot het winnen van puur natuurlijk mineraalwater. Van geheime brouwprocessen tot de ‘finishing touch’ in de bottelarij.

Op een brouwerijlocatie van Royal Swinkels Family Brewers, waarborgt brouwerij Bavaria in Lieshout de uitstekende en constante kwaliteit van de bieren door het gehele brouwproces in eigen beheer te behouden. Dat is uniek en daar zijn we trots op!’ Zo omschrijft de brouwersfamilie.

Ralph Carpay is met zijn team verantwoordelijk voor onderhoud, revisies en modificaties van de brouwerij. “Eigenlijk ben ik teamleider van de club specialisten die de technische zaken regelen, op mechanisch, elektrisch, besturings- en automatiseringsgebied, van aanname van de mout tot aan het heldere bier bij de bottellijn.”

Het proces

Via leidingen worden gerst, mout, water en hop gekookt, of dus eigenlijk gebrouwen in grote tanks. Daardoor ontstaat wort en dat bevat een hoop suikers. Door gisting wordt dat vervolgens omgezet in alcohol en CO². Hierna volgen nog processtappen als lageren en filteren en ontstaat helder bier dat kan worden afgevuld.

In de Bavaria brouwerij in Lieshout brouwen ze meer dan vijftig soorten en veelal vraaggestuurd. Vooral het alcoholvrije bier is erg populair. De Bavaria brouwerij beschikt daarnaast ook over aan de ‘bierproductiekant’ geïntegreerde limonadelijn. Carpay: “In totaal hebben we twee straten limonadeproductie, drie voor helder alcoholhoudend bier en twee voor alcoholvrij bieren.”

Alle lijnen komen uiteindelijk samen bij een afvullijn. Frappant is dat zo’n 70 procent wordt afgevuld in blik. “Dat betekent minder kratten sjouwen.” Verder is er nog kelderbier, dat gaat naar tanks bij cafés, en extern bier voor private label.

Eeuwenlang bier brouwen

Al meer dan driehonderd jaar is er weinig tot niets veranderd aan de essentie van het brouwproces. Carpay: “Natuurlijk passen we ons wel aan als er wettelijk regels zijn en blijven we technisch en technologisch innoveren om concurrenten voor te zijn”.

Waar het oudste brouwhuis, Brouwhuis 1, koperen ketels herbergt, wordt nu alles in rvs uitgevoerd. Overigens doet Brouwhuis 1 sinds zeventien jaar voornamelijk dienst als ontvangstruimte voor bezoekers en als toonkamer. Brouwhuis 2 en 3 draaien 24/7 en volledig geautomatiseerd onder leiding van een centrale controlekamer. Het uitgestrekte terrein is in de loop der jaren wel voller en voller gebouwd, vanaf het dak goed te zien en op de vloer te ervaren door de kilometerslange loopbrug van hoofdkantoor naar operations.

Samenwerking Swinkels Family Brewers & Inventflow

Richard Holsink van Inventflow komt hier al ruim 25 jaar over de vloer, ook vanuit eerdere werkgevers. “Bavaria kijkt naar oplossingen, huldigt het principe ‘doen wat je belooft’. Dat spreekt me aan. Bovendien kijken ze bij aanschaf ook heel goed naar duurzaamheid en life cycle kosten.

Circulair brouwen

Er wordt veel aandacht besteedt aan standtijden van seals en pompen, maar ook aan eventuele energiebesparingen. Eén van de doelstellingen van Swinkels Family Brewers is voor 50% circulair brouwen in 2020. Inventflow sluit hierbij aan met diverse initiatieven zoals energiechecks en standtijdverlenging van pompen en mechanical seals.

Ralph Carpay vult aan: “Wij als team onderhoud werken heel nauw samen met productie. Eén van de doelstellingen is energiebesparen.” Swinkels Family Brewers heeft Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen hoog in het vaandel. Dat betekent oog voor de lange termijn, waarbij investeringen zich niet meteen terug hoeven te verdienen.

Leveranciers

Ralph Carpay: “tien jaar geleden hebben we besloten om niet meer direct met alle (honderden) leveranciers in zee te gaan. Dat blijkt een behoorlijke efficiëntieslag. Door te kiezen voor een aantal ‘Hofleveranciers’ kunnen we gezamenlijk ook echt komen tot kwaliteitsverbeteringen in alle opzichten en voor de lange termijn.

De samenwerking tussen Inventflow en Royal Swinkels Family Brewers kan ik bestempelen als uniek. “Inventflow past bij ons omdat het bedrijf laagdrempelig werkt, geen stugge organisatie kent, luistert en meedenkt, min of meer onafhankelijk opereert, zijn verantwoordelijkheid neemt en samen zijn we dan ook bezig met verbeteren.”

We kunnen elkaar alles zeggen, we willen gewezen worden op elkaars tekortkomingen alleen maar om te kunnen verbeteren. Uiteindelijk worden beide partijen door deze manier van samenwerken alleen maar sterker en kunnen we komen tot kostenreducties.”

Assets in kaart

Nadat bij de brouwerij alle assets in beeld waren gebracht, was de bottelarij aan de beurt. Carpay: “Natuurlijk hadden we wel wat op papier maar zo dachten we bij de brouwerij bijvoorbeeld tweehonderd pompen te hebben en bleken het er na inventarisatie door Inventflow 550 te zijn.

We draaien het hele jaar door met een piek vanaf week 15. In de periode vanaf oktober tot begin maart hebben we wat meer ruimte voor groot onderhoud. We werken met preventief en predictief onderhoud waarbij we het proces nu goed in kaart hebben, precies kunnen zien waar we problemen kunnen verwachten en moeten oplossen.” Holsink vult aan: “Strategisch inspelen op de toestand van mechanical seals en van tevoren besluiten ze wel of niet te vervangen is van groot belang. Als je telt hoeveel slijtbare delen deze brouwerij verbruikt, dan is dat in verhouding erg laag.

Kennis is macht

Het technische brouwerijteam bestaat uit een ruim aantal toegewijde specialisten. Elektrotechnici, mechanische specialisten, een teamleider, een projectleider en specialisten voor industriële automatisering. Carpay vervolgt: ”Het scheelt dat we altijd deelprocessen kunnen stilleggen. Dat gaat sneller en we kunnen zelf werkorders inplannen. Natuurlijk overleggen we met productie en moet een dagstop kunnen worden uitgesteld bij piekvraag. We zijn flexibel en overleggen veel en weten goed waar onze bypasses zitten”.

Ook Holsink herinnert zich dat downtime eerder zes keer per jaar voorkwam, en zij wel eens in paniek werden opgebeld voor onderdelen. “Dat gebeurt nu eigenlijk nooit meer. Na onze inventarisatie hebben alle pompen een nummer. De Bavaria brouwerij heeft zelf een calamiteitenvoorraad in huis en wij fungeren als back-up. We investeren ook veel in kennis. Zoals een pompcursus, die we op 24 januari weer organiseren in huis.

Winst te behalen

De intensieve samenwerking tussen Royal Swinkels Family Brewers en Inventflow leverde volgens beide al een substantiële rendementsverbetering op. Holsink: ”Ze kunnen nu met veel minder energie hetzelfde bereiken. We houden de pompen altijd onder de loep en beoordelen of een nieuwe pomp benodigd is of dat een frequentieregelaar volstaat.”

De Bavaria brouwerij groeit ieder jaar, het biervolume stijgt keer op keer. Voor de technische installaties betekent dit intensiever gebruik van het proces en reiniging. Het is zaak om de standtijden van de mechanical seals en lagers te maximaliseren zodat de productie ongestoord een lange periode kan blijven draaien. Dit kan door de processen nauwkeurig te volgen en kritisch te kijken naar de materiaalkeuzes en lagertypen. Daarnaast is frequente controle op de werkpunten, trillingsmetingen en uitlijning van de pompen van groot belang.

Preventief, correctief en predictief onderhoud

Holsink: “Het programma van eisen van de Bavaria brouwerij geeft aan wanneer een bepaalde pomp moet worden gereviseerd. De revisie komt tot stand door een aantal indicatoren. Die worden bepaald aan de hand van een visuele inspectie (seallekkage en lagergeluid genereren correctief onderhoud), na trillingsmetingen en overschrijding van de standtijd (het zogenaamde preventief onderhoud) of de pomp heeft zijn levenscyclus erop zitten of er zijn substantiële besparingen te behalen bij vervanging van de pomp (alle twee behorend tot het predictief onderhoud).

Grundfos vormt voor ons de hoofdmoot, we zijn per slot van rekening A-partner van hen, maar de applicatie bepaalt de uiteindelijke keuze. Wij garanderen onze klanten ‘one-stop-shopping’. Verder bevat het programma van eisen natuurlijk waarden als druk, flow, soort reinigingsmiddel en prijzen van onderdelen.”

Carpay haast zich meteen te zeggen dat ze dat laatste uit het verleden hebben geleerd. ”Er was een pomp waar iets mee was gebeurd en die behoorlijke schade had aan de waaier en het pomphuis. Bij de oorspronkelijke leverancier bleek het goedkoper om een compleet nieuwe pomp te kopen. Dat overkomt ons niet meer.”

Holsink vult aan: ”Wij willen niet installed base verkopen en dan dure onderdelen leveren. De nieuwe trend wordt volgens mij ook kost+. We hebben interessante ervaringen opgedaan bij een multinational die ons telkens vroeg ‘Moeten we nu iedere keer benchmarken?’ Nee, zeggen wij. Je krijgt onze inkoopprijs en daar zetten wij standaard een vast percentage bij op, dit impliceert een volledig transparante relatie met onze klanten. We kunnen internationaal inkopen en daarmee transparant verhandelen.”

Een handelswijze die, gezien de relatie, Royal Swinkels Family Brewers kennelijk ook erg waardeert.

Neem contact op

+31 (0)546 45 80 72

Bereikbaar tussen 08:15 en 17:00

24/7 Bereikbaar voor calamiteiten

Adres Twentepoort Oost 25, 7609RG Almelo

Email Info@inventflow.nl

nl_NLNL
Scroll naar top